Michał Malinowski

Michał Malinowski– opowiadacz, pedagog i pisarz. W 1997 roku wiedziony impulsem wyrusza do Papui Nowej Gwinei („Był akurat w Polsce, odwoził koleżankę swoim starym peugeotem 305 do miasteczka Pieniężno pod rosyjską granicą. Tam trafił do muzeum etnograficznego misjonarzy z zakonu werbistów, a stamtąd najbliższym lotem do Papui Nowej Gwinei na nocne spotkania tamtejszych bajarzy. Tak znalazł się w punkcie, który przestawił jego życie na kolejny, nowy tor. Został opowiadaczem. A że w swoim życiu wciąż napotykał muzea, wymyślił i zbudował swoje muzeum, może nawet jedyne takie na świecie: Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści / Storyteller Museum” – tak opisała jego historię Maria Wiernikowska. ), gdzie spotyka tradycyjnych opowiadaczy i postanawia zarzucić dotychczasową pracę na rzecz poszukiwań i rozwoju tradycji słowa mówionego. Poszukiwania rozpoczyna na Wydziale Folkloru i Mitologii na Harwardzie. Wiedzę o storytellingu pogłębia podczas konsultacji u międzynarodowych ekspertów, ale też u licznych opowiadaczy z Indii, USA, Kanady czy krajów afrykańskich.
W wyniku zaszczepionej przez podróże i studia w Polsce, Szwajcarii, Japonii i USA pasji opowiadania i kontynuowania tradycji ustnych, otwiera w 2002 roku Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści, którego jest dyrektorem. W ramach tego przedsięwzięcia organizuje spotkania, warsztaty i festiwale, uwrażliwiając słuchaczy na potrzebę dbania o niematerialne dziedzictwo kulturowe. Swoje autorskie programy opowiadań prezentuje w szkołach, placówkach dla dzieci, bibliotekach, domach kultury, na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach, jak również w Polskim Radio. Prowadzi szeroko zakrojone badania etnograficzne związane z tradycją ustną i niematerialnym dziedzictwem kulturowym. Efektem gromadzenia kolekcji opowieści i przekazów kulturowych z różnych stron świata jest przygotowanie wystaw  „Polskie tradycje ustne” i „ Afrykańscy grioci – lokalna wiedza globalna mądrość”, udział w powstaniu książki „Bajki znad Bugu, Narwi i Wisły”, jak również stworzenie wydanego w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych największego zbioru bajek polskich w języku angielskim „Polish Folklore and Folktales” (Książka otrzymała Nagrodę AESOP Accolade przyznaną przez American Folklore Association).
Stypendysta UNESCO w latach 2007/2008, w 2006 nagrodzony przez za swoją działalność otrzymał nagrodą specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.  Jego Festiwal Sztuki Opowiadania „Tężnia Marzeń 2009” został nagrodzony w konkursie WIERZBA jako III najlepsza impreza plenerowa na Mazowszu. Współpracuje z opowiadaczami z całego świata od Peru, USA, Kanady przez Burkina Faso po Chiny. Wraz z nimi tworzy Festiwal Bajek Baśni i Opowieści „Czarodzieje Słowa”.  Michał fascynuje się kreatywnością. Od 2010 roku przy współudziale Miejskiej Biblioteki w Łebie organizuje Festiwal Działań Kreatywnych „Podwodne Żagle”, który staje się jedną z największych imprez prorodzinnych w Polsce. Oprócz festiwali i warsztatów realizuje również autorskie projekty m.in. Zamek Króla Maciusia, którego celem jest propagowanie idei pokoju i dialogu międzykulturowego. Jest również twórcą klocków „MuBaBaO” i Maszyny Opowieści Obrazkowych służącej do digital storytellingu.Swoją działalnością promuje polską kulturę poza granicami kraju, m.in. w New Delhi, gdzie prezentował program polskich bajek ma targach książki. Jest autorem cyklu spotkań „Bajkowa Europa” i „Bajkowy Świat”, zainicjowanych przez Ośrodek Debaty Międzynarodowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W 2014 roku został powołany przez Ministra Kultury na członka Rady d/s Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego.
Szczególnym wymiarem działalności Michała jest aktywizowanie rodziny do wspólnego i kreatywnego spędzania wolnego czasu. Aktualnym wyzwaniem Michała jest stworzenie miejsca międzykulturowego dialogu oraz rozwój sztuki słowa mówionego wśród dzieci. To dlatego wciąż rozwija i wzbogaca ofertę MuBaBao, łącząc tradycyjne metody opowiadania z nowoczesnymi technologiami (digital storytelling programme). Najcenniejszą wartością przyświecającą muzeum jest łączenie kultur i poznawanie ich wzajemnego piękna w kręgu uniwersalnych idei (co możliwe jest dzięki rozwijanej koncepcji „Zamek Króla Maciusia”), jak również działanie rozwojowe i terapeutyczne dedykowane zarówno najmłodszym jak i dorosłym – rozwijanie wyobraźni, sztuki oracji, pewności siebie, autoprezentacji, rozwój kreatywności i pobudzanie odczuć zmysłowych u dzieci (całość możliwa do zrealizowania dzięki takim projektom jak Bajkowe Klocki MuBaBao, Warsztaty Tworzenia Słowem, Spotkania Bajkopodróżników, Warsztaty Autoprezentacji i Oracji i in.). Muzeum rozwija idee bajek z całego świata, ale nie zapomina o pięknej bajce polskiej, a poprzez cykl „Zamek Króla Maciusia” nawiązuje do idei wybitnego pedagoga i przyjaciela dzieci –  Janusza Korczaka.
Ponadto, Muzeum jest całkowicie mobilne, a Michał stara się dotrzeć wszędzie tam, gdzie znajdują się chętni do przeżycia niezwykłych doznań. Eventy organizowane przez Muzeum mają miejsce w parkach, na festynach, na placach miejskich, szkołach, przedszkolach czy balach. Michał i jego Muzeum to coś więcej niż człowiek i instytucja. To pasja i oddanie temu, co się robi.
Michał Malinowski odwiedza szkoły, przedszkola, biblioteki, domy kultury z autorskim programem dla dzieci:
Baju Baju w Najmłodszym Kraju
Opowiadacz bajek zabiera najmłodszych w magiczną podróż do świata bajek malowniczej Japonii czy tajemniczych plemion afrykańskich. Nie zabraknie egzotycznych zwierząt, magicznych przedmiotów o cudownych właściwościach i dzielnych odkrywców przeżywających niesamowite przygody. Pojawią się też straszydła, symbolizujące dziecięce lęki oraz sposoby na ich sprytne przezwyciężanie. Bajki przeznaczone dla przedszkolaków w wieku 3-6 lat.

Baju Baju w Szkolnym Kraju
Dzieci w wieku szkolnym to wyzwanie dla opowiadacza bajek – są dociekliwe, potrzebują rozbudowanych historii, które nie tylko poruszą ich wyobraźnie, ale i szczerze zainteresują. Dlatego też, przygotowany dla nich zbiór opowieści ma postać atlasu świata baśni, który zawiera klasyczne opowieści chińskie, japońskie, arabskie czy afrykańskie i pozwala odkrywać inne kultury oraz wartości. Oprócz tradycyjnych opowieści w programie są też historie z dreszczykiem.

Malowane Opowieści

Sztuka opowiadania daje szczególne rezultaty w połączenie w twórczą praca plastyczną. Cykl spotkań „Malowane Opowieści” pozwala jednocześnie rozwijać umiejętności werbalne i manualne. Opowiadacz inspiruje dzieci rozpoczynając opowieść i oddaje głos małych słuchaczom, którzy tworzą na kartce papiery dalszy ciąg historii po to, by przedstawić ją innym. Spotkania przeznaczone dla dzieci w wieku 6-10 lat.

Opowieści Biblijne
to program opowieści o życiu Jezusa, apostołów i postaci biblijnych. Wybrane zdarzenia z Ewangelii opowiedziane są w fascynujący i przystępny dla najmłodszych sposób. Poprzez opowieść, która zamiast prezentować suche fakty, ożywia swoich bohaterów, odbiorca postrzega postacie nie jako odległy mit, ale jako ludzi z krwi i kości.

Mądrości Afrykańskich Griotów
Cykl opowieści afrykańskich ma na celu przybliżyć polskiemu odbiorcy jeszcze dość egotyczną, a przecież tak piękną i bogatą kulturę Afryki. Opowiadacz wprowadza słuchaczy w świat Griotów, opowiadaczy z zachodniej Afryki, pełny typowych dla tego kontynentu, baśni o zwierzętach.

Cudze chwalicie – swego nie znacie – uroki baśni i mądrości Polskich
Legendy podhalańskie, opowieści mazurskie, baśnie ze Śląska – nie trzeba daleko szukać, by znaleźć wspaniałe historie. Unikatowe, wyrosłe na gruncie polskiej kultury, spełniają ważne edukacyjne zadania – uwrażliwiają najmłodszych na rodzimą tradycję i lokalne dziedzictwo. Zachęcają też do poszukiwania tradycyjnych opowieści w ich własnych rodzinach. Przekonuję, że słowo mówione tkwi głęboko w polskiej tradycji i warto o nie dbać.

Opowieści z Dreszczykiem
Jest to ulubiony program dzieci i młodzieży. Opowieści zapierają dech w piersiach , czasem nawet powodują, że niektórzy spadają z krzeseł. Publiczność musi zapiąć pasy bezpieczeństwa, aby nie uciec przed pojawiającymi się wyimaginowanymi stworami. Trwoga dopasowana jest do wieku słuchaczy w wieku od 5 do 105 lat.
Bajkostwory (interaktywne pufy, mają za zadanie interaktywne pobudzenie myślenia dziecka przez zainteresowanie go dodatkowymi, zamontowanymi do nich elementami. Pufy są niezwykle atrakcyjne dla dziecka przez doszycie do samego materiału kieszonek, pętelek, sznureczków i schowków, które dzieci wprost uwielbiają! Odkrywają więc zagadki ukryte w przyjaznej poduszce lub pufie, robiąc na nich przy okazji fikołki, skacząc, kładąc się na nie i traktując jako niezwykłą zabawę)
Założeniem puf i poduch interaktywnych jest stworzenie bezpiecznego przyjaciela dla dziecka, który spędzi z nim czas. Pufy uczą dziecko samodzielnej zabawy bez angażowania osób trzecich w zajęcia dziecka. Tego typu zabawy są szczególnie cenne – pozwalają dziecku na samopoznanie, na rozwój wyobraźni i sensoryki. Pufa zapewnia również rozwój kinestetyczny dziecka – fikołki, podskoki i inne szaleńcze zabawy to coś, co zajmie Twoje dziecko na długi czas i sprawi, że pokocha ono swoje bajkowe zwierzątko.
Teatroksiążka to instalacja, która pozwala najmłodszym na odkrywanie tajemnic, które kryje dwumetrowa księga, zawierająca ukryte zagadki, scenerię i niespodzianki, a ich wielkość pozwala dziecku na wejście wprost do księgi i stanie się jednym z bohaterów opowieści.
Teatroksięgi to wspaniała zabawa połączona z edukacją! W trakcie spektaklu opowiadania, dzięki działaniom animatorów, dziecko inspirowane jest do poznawania i odkrywania zawartości księgi, która, w zależności od potrzeb i konkretnej opowieści, skrywać może sekrety tajemniczych zamków, wysp pełnych skarbów i bajkowych krain.

Dodaj komentarz