Archiwum kategorii: Inne

Michał Malinowski

Michał Malinowski– opowiadacz, pedagog i pisarz. W 1997 roku wiedziony impulsem wyrusza do Papui Nowej Gwinei („Był akurat w Polsce, odwoził koleżankę swoim starym peugeotem 305 do miasteczka Pieniężno pod rosyjską granicą. Tam trafił do muzeum etnograficznego misjonarzy z zakonu werbistów, a stamtąd najbliższym lotem do Papui Nowej Gwinei na nocne spotkania tamtejszych bajarzy. Tak znalazł się w punkcie, który przestawił jego życie na kolejny, nowy tor. Został opowiadaczem. A że w swoim życiu wciąż napotykał muzea, wymyślił i zbudował swoje muzeum, może nawet jedyne takie na świecie: Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści / Storyteller Museum” – tak opisała jego historię Maria Wiernikowska. ), gdzie spotyka tradycyjnych opowiadaczy i postanawia zarzucić dotychczasową pracę na rzecz poszukiwań i rozwoju tradycji słowa mówionego. Poszukiwania rozpoczyna na Wydziale Folkloru i Mitologii na Harwardzie. Wiedzę o storytellingu pogłębia podczas konsultacji u międzynarodowych ekspertów, ale też u licznych opowiadaczy z Indii, USA, Kanady czy krajów afrykańskich.
W wyniku zaszczepionej przez podróże i studia w Polsce, Szwajcarii, Japonii i USA pasji opowiadania i kontynuowania tradycji ustnych, otwiera w 2002 roku Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści, którego jest dyrektorem. W ramach tego przedsięwzięcia organizuje spotkania, warsztaty i festiwale, uwrażliwiając słuchaczy na potrzebę dbania o niematerialne dziedzictwo kulturowe. Swoje autorskie programy opowiadań prezentuje w szkołach, placówkach dla dzieci, bibliotekach, domach kultury, na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach, jak również w Polskim Radio. Prowadzi szeroko zakrojone badania etnograficzne związane z tradycją ustną i niematerialnym dziedzictwem kulturowym. Efektem gromadzenia kolekcji opowieści i przekazów kulturowych z różnych stron świata jest przygotowanie wystaw  „Polskie tradycje ustne” i „ Afrykańscy grioci – lokalna wiedza globalna mądrość”, udział w powstaniu książki „Bajki znad Bugu, Narwi i Wisły”, jak również stworzenie wydanego w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych największego zbioru bajek polskich w języku angielskim „Polish Folklore and Folktales” (Książka otrzymała Nagrodę AESOP Accolade przyznaną przez American Folklore Association).
Stypendysta UNESCO w latach 2007/2008, w 2006 nagrodzony przez za swoją działalność otrzymał nagrodą specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.  Jego Festiwal Sztuki Opowiadania „Tężnia Marzeń 2009” został nagrodzony w konkursie WIERZBA jako III najlepsza impreza plenerowa na Mazowszu. Współpracuje z opowiadaczami z całego świata od Peru, USA, Kanady przez Burkina Faso po Chiny. Wraz z nimi tworzy Festiwal Bajek Baśni i Opowieści „Czarodzieje Słowa”.  Michał fascynuje się kreatywnością. Od 2010 roku przy współudziale Miejskiej Biblioteki w Łebie organizuje Festiwal Działań Kreatywnych „Podwodne Żagle”, który staje się jedną z największych imprez prorodzinnych w Polsce. Oprócz festiwali i warsztatów realizuje również autorskie projekty m.in. Zamek Króla Maciusia, którego celem jest propagowanie idei pokoju i dialogu międzykulturowego. Jest również twórcą klocków „MuBaBaO” i Maszyny Opowieści Obrazkowych służącej do digital storytellingu.Swoją działalnością promuje polską kulturę poza granicami kraju, m.in. w New Delhi, gdzie prezentował program polskich bajek ma targach książki. Jest autorem cyklu spotkań „Bajkowa Europa” i „Bajkowy Świat”, zainicjowanych przez Ośrodek Debaty Międzynarodowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W 2014 roku został powołany przez Ministra Kultury na członka Rady d/s Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego.
Szczególnym wymiarem działalności Michała jest aktywizowanie rodziny do wspólnego i kreatywnego spędzania wolnego czasu. Aktualnym wyzwaniem Michała jest stworzenie miejsca międzykulturowego dialogu oraz rozwój sztuki słowa mówionego wśród dzieci. To dlatego wciąż rozwija i wzbogaca ofertę MuBaBao, łącząc tradycyjne metody opowiadania z nowoczesnymi technologiami (digital storytelling programme). Najcenniejszą wartością przyświecającą muzeum jest łączenie kultur i poznawanie ich wzajemnego piękna w kręgu uniwersalnych idei (co możliwe jest dzięki rozwijanej koncepcji „Zamek Króla Maciusia”), jak również działanie rozwojowe i terapeutyczne dedykowane zarówno najmłodszym jak i dorosłym – rozwijanie wyobraźni, sztuki oracji, pewności siebie, autoprezentacji, rozwój kreatywności i pobudzanie odczuć zmysłowych u dzieci (całość możliwa do zrealizowania dzięki takim projektom jak Bajkowe Klocki MuBaBao, Warsztaty Tworzenia Słowem, Spotkania Bajkopodróżników, Warsztaty Autoprezentacji i Oracji i in.). Muzeum rozwija idee bajek z całego świata, ale nie zapomina o pięknej bajce polskiej, a poprzez cykl „Zamek Króla Maciusia” nawiązuje do idei wybitnego pedagoga i przyjaciela dzieci –  Janusza Korczaka.
Ponadto, Muzeum jest całkowicie mobilne, a Michał stara się dotrzeć wszędzie tam, gdzie znajdują się chętni do przeżycia niezwykłych doznań. Eventy organizowane przez Muzeum mają miejsce w parkach, na festynach, na placach miejskich, szkołach, przedszkolach czy balach. Michał i jego Muzeum to coś więcej niż człowiek i instytucja. To pasja i oddanie temu, co się robi.
Michał Malinowski odwiedza szkoły, przedszkola, biblioteki, domy kultury z autorskim programem dla dzieci:
Baju Baju w Najmłodszym Kraju
Opowiadacz bajek zabiera najmłodszych w magiczną podróż do świata bajek malowniczej Japonii czy tajemniczych plemion afrykańskich. Nie zabraknie egzotycznych zwierząt, magicznych przedmiotów o cudownych właściwościach i dzielnych odkrywców przeżywających niesamowite przygody. Pojawią się też straszydła, symbolizujące dziecięce lęki oraz sposoby na ich sprytne przezwyciężanie. Bajki przeznaczone dla przedszkolaków w wieku 3-6 lat.

Baju Baju w Szkolnym Kraju
Dzieci w wieku szkolnym to wyzwanie dla opowiadacza bajek – są dociekliwe, potrzebują rozbudowanych historii, które nie tylko poruszą ich wyobraźnie, ale i szczerze zainteresują. Dlatego też, przygotowany dla nich zbiór opowieści ma postać atlasu świata baśni, który zawiera klasyczne opowieści chińskie, japońskie, arabskie czy afrykańskie i pozwala odkrywać inne kultury oraz wartości. Oprócz tradycyjnych opowieści w programie są też historie z dreszczykiem.

Malowane Opowieści

Sztuka opowiadania daje szczególne rezultaty w połączenie w twórczą praca plastyczną. Cykl spotkań „Malowane Opowieści” pozwala jednocześnie rozwijać umiejętności werbalne i manualne. Opowiadacz inspiruje dzieci rozpoczynając opowieść i oddaje głos małych słuchaczom, którzy tworzą na kartce papiery dalszy ciąg historii po to, by przedstawić ją innym. Spotkania przeznaczone dla dzieci w wieku 6-10 lat.

Opowieści Biblijne
to program opowieści o życiu Jezusa, apostołów i postaci biblijnych. Wybrane zdarzenia z Ewangelii opowiedziane są w fascynujący i przystępny dla najmłodszych sposób. Poprzez opowieść, która zamiast prezentować suche fakty, ożywia swoich bohaterów, odbiorca postrzega postacie nie jako odległy mit, ale jako ludzi z krwi i kości.

Mądrości Afrykańskich Griotów
Cykl opowieści afrykańskich ma na celu przybliżyć polskiemu odbiorcy jeszcze dość egotyczną, a przecież tak piękną i bogatą kulturę Afryki. Opowiadacz wprowadza słuchaczy w świat Griotów, opowiadaczy z zachodniej Afryki, pełny typowych dla tego kontynentu, baśni o zwierzętach.

Cudze chwalicie – swego nie znacie – uroki baśni i mądrości Polskich
Legendy podhalańskie, opowieści mazurskie, baśnie ze Śląska – nie trzeba daleko szukać, by znaleźć wspaniałe historie. Unikatowe, wyrosłe na gruncie polskiej kultury, spełniają ważne edukacyjne zadania – uwrażliwiają najmłodszych na rodzimą tradycję i lokalne dziedzictwo. Zachęcają też do poszukiwania tradycyjnych opowieści w ich własnych rodzinach. Przekonuję, że słowo mówione tkwi głęboko w polskiej tradycji i warto o nie dbać.

Opowieści z Dreszczykiem
Jest to ulubiony program dzieci i młodzieży. Opowieści zapierają dech w piersiach , czasem nawet powodują, że niektórzy spadają z krzeseł. Publiczność musi zapiąć pasy bezpieczeństwa, aby nie uciec przed pojawiającymi się wyimaginowanymi stworami. Trwoga dopasowana jest do wieku słuchaczy w wieku od 5 do 105 lat.
Bajkostwory (interaktywne pufy, mają za zadanie interaktywne pobudzenie myślenia dziecka przez zainteresowanie go dodatkowymi, zamontowanymi do nich elementami. Pufy są niezwykle atrakcyjne dla dziecka przez doszycie do samego materiału kieszonek, pętelek, sznureczków i schowków, które dzieci wprost uwielbiają! Odkrywają więc zagadki ukryte w przyjaznej poduszce lub pufie, robiąc na nich przy okazji fikołki, skacząc, kładąc się na nie i traktując jako niezwykłą zabawę)
Założeniem puf i poduch interaktywnych jest stworzenie bezpiecznego przyjaciela dla dziecka, który spędzi z nim czas. Pufy uczą dziecko samodzielnej zabawy bez angażowania osób trzecich w zajęcia dziecka. Tego typu zabawy są szczególnie cenne – pozwalają dziecku na samopoznanie, na rozwój wyobraźni i sensoryki. Pufa zapewnia również rozwój kinestetyczny dziecka – fikołki, podskoki i inne szaleńcze zabawy to coś, co zajmie Twoje dziecko na długi czas i sprawi, że pokocha ono swoje bajkowe zwierzątko.
Teatroksiążka to instalacja, która pozwala najmłodszym na odkrywanie tajemnic, które kryje dwumetrowa księga, zawierająca ukryte zagadki, scenerię i niespodzianki, a ich wielkość pozwala dziecku na wejście wprost do księgi i stanie się jednym z bohaterów opowieści.
Teatroksięgi to wspaniała zabawa połączona z edukacją! W trakcie spektaklu opowiadania, dzięki działaniom animatorów, dziecko inspirowane jest do poznawania i odkrywania zawartości księgi, która, w zależności od potrzeb i konkretnej opowieści, skrywać może sekrety tajemniczych zamków, wysp pełnych skarbów i bajkowych krain.

Spektakl teatralny/Warsztaty teatralne

Spektakl teatralny

„Dwa razy dwa cztery, czyli wszystko co piękne i‍ ‍wzniosłe” wg opowiadań Fiodora Dostojewskiego –„Zapiski z‍ ‍podziemia“ i‍ ‍„Z powodu mokrego śniegu” (wyst: Jerzy Łazewski, reż. Małgorzata Szyszka).

Jest to opowieść o‍ ‍skromnym urzędniku państwowym w‍ ‍carskiej Rosji. W‍ ‍jego życiu na pozór nic specjalnego się nie zdarzyło. Codziennym rytuałem jest pokonywanie niewielkie odległości swego gabinetu od biurka do pieca i‍ ‍wspominanie najważniejszych momentów jego życia.

http://www.youtube.com/watch?v=ATTQxt11gqI

 

Warsztaty teatralne

Warsztaty teatralno-filmowe kierowane zarówno do dorosłych, jak i‍ ‍dzieci oraz młodzieży. Są one prowadzone przez reżysera teatralnego i‍ ‍filmowego Małgorzatę Szyszkę. Warunki finansowe zależne od charakteru imprezy. Warsztaty zwieńcza przygotowane i wystawione przez uczestników fora teatralna.

Piotr „Bierżu” Bierżyński

Piotr „Bierżu” Bierżyński – od 2005 roku związany z krajową sceną kabaretową. Z wykształcenia polonista, z zamiłowania fan muzyki ekstremalnej, tatuaży i sportów wszelakich. Do 2009 roku działał w Kabarecie Snobów, z którym był laureatem wszystkich najważniejszych festiwali w kraju m.in. Grand Prix Lidzbarskich Biesiad Humoru i Satyry w 2006 roku. Od 2010 roku tworzy olsztyński kabaret NO. Ma olbrzymie doświadczenie sceniczne i pomysł na siebie. Dobrze czuje się w konwencji Stand Up, a jego solowy program „Belfrem być to nie grzech” poświęcony jest absurdom współczesnej edukacji. Doświadczenie sceniczne oraz charyzma to największe atuty Piotra Bierżyńskiego. Wielokrotnie, jako konferansjer, prowadził festiwale kabaretowe i muzyczne, dni miast, festyny oraz inne wydarzenia okolicznościowe.

Kabaret NO

Kabaret NO powstał w stolicy Warmii – Olsztynie. Skład Kabaretu NO ewoluował przez cały 2012 rok, który można uznać rokiem przełomowym, rokiem pełnym zaskakujących zmian składu, kiedy to Piotr zapoznał Sławomira i wspólnie odnaleźli Miśka zwanego „Jaśkiem”. W połowie roku 2012 „Jasiek” został zastąpiony Piotrem a do grupy wsparcia włączono Sławomira i w tym składzie rozpoczęto pracę nad premierowym programem „Szkoło pozwól żyć”. Sławomir udziela się także w innym projekcie – olsztyńskim Kabarecie Z Nazwy – znanym na polskiej undergroundowej mapie kabaretowej, a Piotr przez wiele lat współtworzył kabaretową hordę zwaną w pewnych kręgach Kabaretem Snobów z Lidzbarka Warmińskiego. Jedynie Miś „Jasiek” jeszcze nie miał możliwości ukazania swych niekonwencjonalnych możliwości, co jest niepowetowaną stratą dla sceny kabaretowej lat 2005-2012. Kabaret NO wzoruje się w swojej twórczości na minimalizmie lat 60-tych oraz ekspresji początku XX wieku.

Skład Kabaretu NO: Piotr Bierżyński, Sławomir Kula, Misiek Jasiek.

Czytagramy

Czytagramy to słuchowiska czyta-grane na żywo przed publicznością. Aktor/ka czyta, a muzyk ilustruje tekst, grając na instrumentach akustycznych i elektronicznych oraz manipulując przestrzenią akustyczną. Oboje wykonawcy wchodzą w interakcję między sobą, a czasem z‍ ‍bohaterami opowiadania, których głosy dochodzą z offu. Wygląda to momentami na duodram z drobnymi elementami ruchu scenicznego niż tradycyjne czytanie tekstu. Występ zaczyna się od krótkiej opowieści o‍ ‍autorze tekstu.

Obecnie oferujemy dwa słuchowiska. Adaptację opowiadania Mariny Cwietajewej pt. „Diabeł” z‍ ‍książki „Dom koło starego Pimena” oraz „Mydło”, czyli adaptację powieści duńskiej pisarki Dorrit Willumsen pod oryginalnym tytułem „Da”. Całość trwa ok. godziny.

http://www.czytagramy.pl

Maciej Patucha

Iluzja z bliska

Dzięki niemu dzieci poczują, jakby przenieśli się do świata znanego z‍ ‍bajek, a dorośli na chwilę znów staną się dziećmi. Wyjątkowy pokaz iluzji w wykonaniu Macieja Patuchy jest znakomitą propozycja na Dzień Dziecka i inne okazje.

Chciałbym zaoferować Państwu coś wyjątkowego. Od ponad 10 lat z‍ ‍wielką pasją zgłębiam tajniki iluzji. Nie jest to jednak ta iluzja, którą znacie z ekranu telewizora czy z dużej sceny – jej wyjątkowość polega tym, że dokonywana jest tuż na wyciągniecie ręki w‍ ‍bezpośrednim kontakcie z widzem. Mój pokaz w zależności od potrzeb można obejrzeć w kilku aktach (akt trwa około 15 minut) i jestem przekonany, że będzie on miłym i‍ ‍oryginalnym akcentem podczas każdego rodzaju eventu czy imprezy okolicznościowej przez Państwa organizowanej.

Oferta dodatkowa:

  • Prowadzenie imprezy jako konferansjer.
  • Nauka prostych, efektownych tricków.

http://kartmagia.pl