
Stefan Żeromski
Sławomir Koper - Wykład dotyczący postaci Żeromskiego.
Najważniejsze wątki:
- pisarz o trudnej osobistej biografii
- kulisy małżeństwa z Oktawią
- związek z Anną Zawadzką - bigamia? Kwestia prawdy i fałszu w dziennikach córki z tego związku - Moniki Żeromskiej
- Adam Żeromski - syn - chorował na gruźlicę, ale dopóki żył, Żeromski nie zerwał ostatecznie z pierwszą żoną
- skandal w Zakopanem. Żeromski podczas I wojny światowej mieszkał pod Tatrami z dwiema żonami....
- po śmierci syna przez 6 lat nie zrobił nic, by poślubić Annę. Dlaczego?
- kwestia zmiany religii, by mógł poślubić Annę. Nie wiadomo czy zdążył zostać kalwinem. Pochowany został jednak w tym obrządku.
- tajemnica testamentu Żeromskiego.
Jarosław Kamiński - Warsztaty o patronie: Zrób scenę Żeromskiemu!
IDEA
Żeromski był wielkim pisarzem, do dziś inspirującym i dającym do myślenia. Warto na warsztatach spróbować zrozumieć skąd brał się jego kunszt. Nie chodzi o nudną analizę, ale zabawę w pogłębioną lekturę wielkich scen z jego tekstów. Wielka scena nie tylko jest wielka przez długość albo sławę. To miejsce, w którym ujawniają się najważniejsze wątki i tematy tekstu. Dla przyszłych pisarz, dziennikarzy albo amatorów pisania to świetna nauka pisania.
ALE UWAGA: do wykorzystania nie tylko w pisaniu własnych powieści i opowiadań, ale w robieniu scenek na Tik Toka albo do Insta!!!
Plan
- Teoria wielkiej sceny w powieści/opowiadaniu/scenariuszu
- Lektura 1-2 scen z powieści Żeromskiego
- Dyskusja nad scenami
- Praca własna uczestników polegająca na napisaniu inspirowanej Żeromskim sceny (współczesnej albo dziejącej się w czasach Żeromskiego)
- Wspólne odczytani powstałych tekstów.
Aspekt dydaktyczny
Uczymy się w pogłębiony sposób rozumieć i czytać literaturę. Smakujemy poprzez fragment, ale wielki - kunszt prozy Żeromskiego. Najważniejsze – klasyk może inspirować do pisania własnych rzeczy nawet tych na Tik Toka albo do Insta. Klasyka jest bowiem wiecznie żywa!
Niezbędne materiały
Papier długopis laptopy, ksero scen/y do lektury
CZAS ZAJĘĆ
- wersja podstawowa: 3-4 h
- wersja rozbudowana 6h (3 +3)
Agnieszka Cybuła - Wykład dotyczący patrona.
Najważniejsze zagadnienia:
Miłość w życiu i twórczości Stefana Żeromskiego. Jakie wątki autobiograficzne odnajdujemy w najsłynniejszych dziełach pisarza?
Kazimierz Szymeczko - Wykład / warsztaty dotyczące patrona. „Jak rwący potok Odrowąża wpłynął do czystego jeziora Salomei"
„Wierna rzeka" Stefana Żeromskiego jako powieść historyczna, narodowa, romans, proza poetycka i ekologiczna.
Czego można dowiedzieć się z „Wiernej rzeki" o powstaniu styczniowym, chłopach, szlachcie, zaborcach i nadopiekuńczych matkach.
Stefan Żeromski jako malarz wielowymiarowej panoramy Polski z jej interesami, namiętnościami, pragnieniami i wadami i marzeniami.
Temat wiodący: S. Żeromski – „Wierna rzeka"
W uzupełnieniu opowiadania Kazimierza Szymeczki z książek „A to historia" „Walka o wolność", Historia Polski w opowieściach".
Oferta dla szkół podstawowych , średnich i czytelników dorosłych, modyfikowana w zależności od potrzeb i wieku uczestników.
Wszystkie formy spotkań - warsztatów mogą być, na życzenie organizatora, modyfikowane i wzbogacane o inne elementy zawarte w ofercie i ustalone indywidualnie.
Mariusz Czubaj
Szklane domy". Jak literatura stała się rzeczywistością. Czy literatura może wpływać na rzeczywistość? Okazuje się, że tak. Przekonują o tym losy idei "szklanych domów", którą Stefan Żeromski przedstawia w "Przedwiośniu" - najważniejszej swojej powieści. Skąd pisarz wziął ten pomysł i jak później chcieli korzystać z niego inni - o tym będzie traktował ten wykład.
Olga Boznańska
Anna Marciniak - KSIĄŻKA ARTYSTYCZNA INSPIROWANA MALARSTWEM OLGI BOZNAŃSKIEJ
Stwórzmy album portretów w stylu sławnej malarki
Na czym polegają warsztaty?
Olga Boznańska jako artystka zasłynęła głównie ze swoich bardzo charakterystycznych, pogłebionych psychologicznie portretów dorosłych oraz dzieci. W proponowanych warsztatach staramy się „przemycić" porcję wiedzy na temat sławnej patronki roku 2025, ale w formie kreatywnej zabawy.
We wstępie prezentuję uczestnikom reprodukcje znanych portretów i zadaje pytania prowokujące określenie charakterystycznych cech jej techniki i sposobu malowania. Pytam o emocje modeli pozujących do portretów. Czy są smutni, czy zamyśleni, kim zdaniem dzieci mogą być te osoby. Nie oceniamy, jedynie wyciągamy pewne wnioski. Ta obserwacja będzie pomocna w tworzeniu książki z portretami.
Na czym polegają warsztaty?
Dzieci podzielą się na pary: artysta i model. Każde dziecko będzie miało za zadanie stworzyć portret kolegi/koleżanki siedzącego vis a vis, ale w stylu naśladującym obrazy Olgi Boznańskiej. Zanim przystąpią do praktycznej części będą mieli za zadanie dowiedzieć się w jakim nastroju i humorze jest danego dnia ich mały model. Tworząc portret będą musieli oddać ten stan na swojej pracy. W kolejnym etapie wybierają najbardziej odpowiadającą im technikę: malowanie, wyklejanie, kolaż, wylepianie z modeliny, techniki łączone. Opcji będzie naprawdę sporo. Najważniejsze by ostateczny efekt najbardziej przypominał w mniemaniu dzieci typową dla znanej artystki, charakterystyczną aurę. W ostatnim etapie połączymy poszczególne portrety i stworzymy z nich swego rodzaju album. Na koniec dzieci będą kolejno otwierać krążący w ich kręgu album i opisywać kolejne portrety / po kolei, ale tak by nie opisywać pracy swojej ani kolegi z pary /. Skupimy się na nastroju portretów i tym czy kolorystyka i wybrana technika ma wpływ na postrzeganie pracy. Np. ciemne kolory i technika tempery połaczonej z kredką buduje aurę smutku a technika wyklejanki z modeliny i kolażu daje efekt radosci i ciepła. Na koniec dzieci wypowiedzą się na temat tego czy ich zdaniem w dzisiejszych czasach warto nadal malowac portrety i czy jest to lepsza opcja niż popularne zdjęcia i selfie. A jeśli tak/nie to dlaczego.
Aspekt dydaktyczny zajęć
Głównym celem jest przybliżenie postaci jednej z najwybitniejszych malarek w polskiej sztuce. W przystępnej formie dostosowanej do dzieci opowiadamy o jej życiu w Polsce i w Paryżu oraz o tym na czym polega praca profesjonalnego artysty malarza. Mali uczestnicy dowiedzą się czym jest portret, sztaluga, paleta malarska czy technika artystyczna, styl. Będziemy też mówić czemu dawniej malowano portrety i jak się to odbywało. Głównym, długofalowym celem jest wyrobienie w młodych ludziach poczucia estetyki, wrażliwości na piękno i radości z obcowania z prawdziwą sztuką.
Wymagania techniczne:
Sala ze stabilnymi stołami i krzesłami. Może być to sala lekcyjna
Materiały plastyczne: farby wodne akwarele, akryle, prasa kolorowa (do kolaży), kleje, kredki, materiały DIY sprzedawane w setach / koraliki, kordonki, naklejki i inne/, pojemniki na wodę, pędzelki, kolorowe filce, plastelina, liście, przybory do szycia, kolorowa mulina, taśma. Dobrej jakości kolorowe kartony
w większym formacie. Przybory do szycia i dziurkacz / musimy scalić powstały albumik /.
Czas trwania:
Około 3 godziny zegarowe lub więcej w zależności od życzenia organizatora.
Kto może wziąć udział w warsztatach:
Dzieci klas 0-4
Sławomir Koper - Wykład dotyczący postaci Boznańskiej.
Najważniejsze wątki:
Sztuka i samotność
- problemy ze studiami plastycznymi w Krakowie
- okres w Monachium i polska szkoła malarska nad Izerą
- w poszukiwaniu własnej drogi i portret Paula Nauena
- najważniejsze dzieła tego okresu i ich recepcja: Dziewczynka z chryzantemami, Bretonka, Słonecznik
- nieudane narzeczeństwo z malarzem Józefem Czajkowskim
- schyłek polskiego Monachium
- w kręgach paryskiej bohemy
- związek z architektem Franciszkiem Mączyńskim
- największe sukcesy
- tragedia samotności ostatnich lat
- losy rozkradzionej spuścizny artystki
Jarosław Kamiński - Warsztaty o patronce: Historie zaklęte w obrazach O. Boznańskiej
IDEA
Olga Boznańska należy do największych polskich malarek. Jej obrazy niosą tajemnicę. A także historie. Co jeśli potraktować je jako inspirację i niemal detektywistyczną zagadkę dla wyobraźni młodych i starszych uczestników warsztatów? Takie też będzie główne zadanie warsztatów. Wymyślenie wciągających, niesamowitych, zaskakujących historii na podstawie 3 obrazów Olgi Boznańskiej.
Plan warsztatów.
- Opowieść o życiu i dziele malarki
- Przedstawienie 3 obrazów:
- Autoportret z japońską parasolką
- Dziewczyna z koszem jarzyn w ogrodzie
- Imieniny babuni
- Wspólna, inspirująca próba odczytania losów bohaterek.
- Krótka prezentacji zasad kreatywnego pisania (opowiadanie lub scenariusz)
- Indywidualna pracę z wyobraźnią.
- Wielki finał: wspólne czytanie prac uczestników warsztatów
ASPEKT DYDAKTYCZNY
Malujemy nie tylko pędzlami i farbami. Malujemy słowami. Rozwijamy wyobraźnię i ubogacamy słownictwo uczestników. Poznajemy zasady pisania kreatywnego. A najważniejsze – obrazy wielkiej malarki stają się naszą „osobistą sprawą" i osobistą historią.
DLA KOGO
- Warsztaty dla Młodzieży i dorosłych
Niezbędne materiały
- Papier, długopisy, tablety (do wyboru)
CZAS ZAJĘĆ
- wersja podstawowa: 3-4 h
- wersja rozbudowana 6h (3 +3)
Agnieszka Cybuła - Wykład dotyczący patronki.
Najważniejsze zagadnienia:
Olga Boznańska - malarka ciszy, ludzkich dusz i mgły, ale i kobieta wyprzedzająca swoje czasy.
Portret nieoczywisty najsłynniejszej polskiej portrecistki.
Antoni Słonimski
Agnieszka Cubała -Wykład dotyczący patrona.
Najważniejsze zagadnienia:
Antoni Słonimski - poeta zaangażowany. Jak wiersze wojenne Antoniego Słonimskiego oraz jego działalność emigracyjna wpłynęły na kształtowanie się nastrojów społecznych żołnierzy Polskiego Państwa Podziemnego i ludności cywilnej, a także przyczyniły się do budowania pamięci o wojnie obronnej 1939 roku i Powstaniu Warszawskim?
Kazimierz Szymeczko - Wykład / warsztaty dotyczące patrona. „Dwa końce świata" – czyli o potrzebie piękna i niezniszczalności ludzkich marzeńna podstawie prozy fantastyczno – naukowej Antoniego Słonimskiego.
„Dwa końce świata" jako satyra na totalitaryzm, rojenia szalonych naukowców o panowaniu nad światem i odradzającej się woli życia i potrzebie piękna.
Przedwojenna powieść fantastyczna Antoniego Słonimskiego jako punkt wyjścia do dyskusji o ludzkich potrzebach i fascynacjach.
Temat wiodący: Antonii Słonimski „Dwa końce świata".
W uzupełnieniu życiorys artystyczny jubilata, ciekawostki, a także teksty Kazimierza Szymeczki o tematyce powiązanej z twórczością Jubilata.
Oferta dla szkół podstawowych , średnich i czytelników dorosłych, modyfikowana w zależności od potrzeb i wieku uczestników.
Wszystkie formy spotkań - warsztatów mogą być, na życzenie organizatora, modyfikowane i wzbogacane o inne elementy zawarte w ofercie i ustalone indywidualnie.
Sławomir Koper
Wersja dla młodzieży:
- Antoni Słonimski jako członek grupy Pikador - pierwszego kabaretu poetyckiego w Polsce
- parę anegdot z Pikadora (przyzwoitych - dla młodzieży)
- Słonimski jako jeden ze skamandrytów
- kilka uwag o skamandrytach - słynny stolik w Ziemiańskiej, fascynacja czytelników nowymi utworami poetyckimi - niezwykła moda na poezję
- kulisy przyjaźni z Janem Lechoniem (kilka słów o snobizmie Lechonia, odcienie trudnej przyjaźni)
- małżeństwo z Janiną Konarską (wersja przyzwoita)
- Słonimski jako krytyk teatralny i felietonista
- przyjaźń z Marią Morską (wersja przyzwoita)
- emigracja i rozpad świata skamandrytów z powodów poglądów politycznych
- powrót po wojnie do kraju i konflikt z byłym pikadorczykiem i skamandrytą Jarosławem Iwaszkiewiczem
- opozycja w stylu PRL - czyli złośliwości pod adresem władzy i jednocześnie korzystanie z profitów przynależności do elity władzy
- Dom Pracy Twórczej w Oborach i Słonimski (wersja przyzwoita)
- Tragiczny wypadek i śmierć
- Słonimski jako twórca nowego gatunku literackiego: Alfabetu na temat....
Wersja dla dorosłych
- Antoni Słonimski jako członek grupy Pikador - pierwszego kabaretu poetyckiego w Polsce
- parę anegdot z Pikadora
- Słonimski jako jeden ze skamandrytów
- kilka uwag o skamandrytach - słynny stolik w Ziemiańskiej, fascynacja czytelników nowymi utworami poetyckimi - niezwykła moda na poezję
- kulisy przyjaźni z Janem Lechoniem (kilka słów o snobizmie Lechonia, odcienie trudnej przyjaźni)
- małżeństwo z Janiną Konarską - jedno z dziwniejszych małżeństw tamtych czasów
- Słonimski jako krytyk teatralny i felietonista
- przyjaźń z Marią Morską (wielka miłość, która nie znalazła happy endu, chociaż była obustronna). Morska jako Muza i inspiratorka Słonimskiego.
- emigracja i rozpad świata skamandrytów z powodów poglądów politycznych
- powrót po wojnie do kraju i konflikt z byłym pikadorczykiem i skamandrytą Jarosławem Iwaszkiewiczem
- opozycja w stylu PRL - czyli złośliwości pod adresem władzy i jednocześnie korzystanie z profitów przynależności do elity władzy
- Dom Pracy Twórczej w Oborach i Słonimski - garść dość humorystycznych anegdot.
- Tragiczny wypadek i śmierć
- Słonimski jako twórca nowego gatunku literackiego: Alfabetu na temat....
Łukasz Modelski
- Antoni Słonimski, Skamandryci i literackie życie kawiarniane przedwojennej Warszawy. Ludzie, utwory, lokale, skandale.
- Olga Boznańska z Montparnasse i złote lata paryskich restauracji. Restauracje i kawiarnie były ośrodkami wymiany myśli, tworzenia sztuki, literatury i polityki. Najsłynniejsze z nich odwiedzała Olga Boznańska, która spędziła w Paryżu 40 lat.
- Koronacja Chrobrego i stół pierwszych Piastów. Co mógł jadać Bolesław Chrobry, co podawano na stole cesarskim?
- 1000-1025 – Niezwykłe ćwierćwiecze. Kim był Bolesław Chrobry? Bohater skandynawskich sag, cesarski brat, elektor Rzeszy czy może… cesarz? Czytamy kroniki, pieśni, świadectwa współczesnych.