Temat: Kobiety w powstaniu styczniowym (warsztaty dla szkół podstawowych i średnich – w zależności od grupy wiekowej zaakcentowane zostaną różnorodne akcenty tematyczne)
- „Kobiety są prawdziwą duszą powstania” – udział kobiet w powstaniu styczniowym
- Uczestnictwo w manifestacjach patriotycznych (współorganizacja, stroje żałobne lub w barwach patriotycznych, biżuteria patriotyczna)
- Organizacja tajnych stowarzyszeń (tzw. piątki, komitety, kumy)
- Agitacja w środowiskach mieszczańskich i chłopskich
- Niesienie pomocy potrzebującym (opieka nad rannymi, aresztowanymi, zesłanymi na Syberię, rodzinami poległych)
- Organizacja szpitali i lazaretów, służba kurierska, udział w walce z bronią w ręku
- Postawy kobiet wobec mężczyzn zesłanych na Syberię – matki, siostry, żony, narzeczone
- Miłość podczas powstania styczniowego (wybrane historie)
- Najważniejsze sylwetki kobiet: in. Anna Pustowójtówna, Pelagia Zgliczyńska, Anna Konarzewska, Wanda Umińska, Emilia Heurichowa i jej córki, Emilia Prędowska
- Kobiety uczestniczące w powstaniu styczniowym związane z poszczególnymi regionami Polski (koncentracja na regionie, w którym odbywają się warsztaty)
- (Część warsztatowa) – Wystawa „Kobiety w powstaniu styczniowym”
Na podstawie materiałów przygotowanych przez prowadzącą uczniowie, pracując w podgrupach, przygotują własne wystawy. Pod koniec zajęć każda z grup zaprezentuje swoją propozycję, uzasadniając, dlaczego zdecydowała się akurat na taki wybór. Efekty pracy uczniów będą mogły być później zaprezentowane w bibliotece lub szkole, dzięki czemu kolejne osoby zapoznają się z tematem.
Temat: Miłość podczas powstania styczniowego (wykład lub warsztaty dla szkół średnich)
- Powstanie styczniowe – „powstanie dusz i serc”
- Wybrane historie:
- Pelagia Zgliszczyńska i Jarosław Dąbrowski
- Henryka Pustowójtówna i Marian Langiewicz
- Maria Kaczanowska i Józef Hauke-Boska
- Inne
- Pierwowzory postaci będących bohaterami takich utworów literackich jak m.in.:
- „Nad Niemnem”,
- „Noce i dnie”,
- „Wierna rzeka”
- Część warsztatowa – wystawa „Miłość podczas powstania styczniowego”
Na podstawie materiałów przygotowanych przez prowadzącą uczniowie, pracując w podgrupach, przygotują własne wystawy. Pod koniec zajęć każda z grup zaprezentuje swoją wystawę, uzasadniając, dlaczego zdecydowała się akurat na taki wybór. Efekty pracy uczniów będą mogły być później zaprezentowane w bibliotece lub szkole, dzięki czemu kolejne osoby zapoznają się z tematem „Miłość podczas powstania styczniowego”.
Temat: Powstanie styczniowe w sztuce (warsztaty dla szkół średnich)
Na każde zajęcia trzeba zapewnić uczestnikom materiały potrzebne do przygotowania wystawy: (arkusze papieru, kolorowe wydruki, pisaki, klej).
- Powstanie styczniowe jako wydarzenie, które znalazło szerokie odzwierciedlenie w sztuce XIX i XX wieku
- Artyści malarze biorący udział w powstaniu styczniowym (krótkie przedstawienie indywidualnych losów oraz prac poświęconych powstaniu styczniowemu):
- Maksymilian Gierymski,
- Adam Chmielowski,
- Ludomir Benedyktowicz,
- Michał Elwiro Andriolli,
- Aleksander Sochaczewski
- inni
- Artyści wykorzystujący motyw powstania styczniowego w swoich pracach (krótkie przedstawienie artysty i prezentacja jego prac poświęconych powstaniu styczniowemu):
- Jan Matejko,
- Artur Grottger,
- Juliusz Kossak,
- Wojciech Kossak,
- Jacek Malczewski,
- Józef Chełmoński,
- Stanisław Witkiewicz
- Inni
- (Część warsztatowa) Powstanie styczniowe w sztuce
Na podstawie materiałów przygotowanych przez prowadzącą uczniowie, pracując w podgrupach, przygotują własne wystawy. Pod koniec zajęć każda z grup zaprezentuje swoją propozycję, uzasadniając, dlaczego zdecydowała się akurat na taki wybór. Efekty pracy uczniów będą mogły być później zaprezentowane w bibliotece lub szkole, dzięki czemu kolejne osoby zapoznają się z tematem „Powstanie styczniowe w sztuce”.
Temat: Powstanie styczniowe w sztuce (warsztaty dla szkół podstawowych)
- Powstanie styczniowe jako wydarzenie, które znalazło swoje szerokie odzwierciedlenie w sztuce XIX i XX wieku
- Jak artyści malarze przedstawiali powstanie styczniowe (prezentacja poszczególnych obrazów i ich twórców):
- przygotowanie do walk powstańczych
- sceny batalistyczne
- powstańcy styczniowi (różnorodne wizerunki)
- klęska powstania
- zesłanie na Sybir
- najważniejsi artyści: Maksymilian Gierymski, Adam Chmielowski, Ludomir Benedyktowicz, Michał Elwiro Andriolli, Aleksander Sochaczewski, Jan Matejko, Artur Grottger, Juliusz Kossak, Wojciech Kossak, Jacek Malczewski, Józef Chełmoński, Stanisław Witkiewicz
- (Część warsztatowa) Powstanie styczniowe w sztuce
Na podstawie materiałów zapewnionych przez prowadzącą uczniowie, pracując w podgrupach, przygotują własne wystawy. Pod koniec zajęć każda z grup zaprezentuje swoją wystawę, uzasadniając, dlaczego zdecydowała się akurat na taki wybór. Efekty pracy uczniów będą mogły być później zaprezentowane w bibliotece lub szkole, dzięki czemu kolejne osoby zapoznają się z tematem „Powstanie styczniowe w sztuce”.
Na każde zajęcia trzeba zapewnić uczestnikom materiały potrzebne do przygotowania wystawy: (arkusze papieru, kolorowe wydruki, pisaki, klej).
Prowadząca: Agnieszka Cubała - autorka książek historycznych; dwukrotna laureatka prestiżowej nagrody Klio przyznawanej podczas targów książki historycznej za zasługi dla popularyzacji historii; odznaczona srebrnym krzyżem zasługi oraz innymi nagrodami za popularyzację tematów historycznych; posiada doświadczenie w przygotowaniu i organizacji ekspozycji stałych i wystaw czasowych – m.in. współpraca z Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Historii Polski, Muzeum Regionalnego w Piasecznie.