Małgorzata Szyszka | Warsztaty reżyserii i inscenizacji

Chciałabym Państwu zaproponować reżyserię a także inscenizację szereg współczesnych tekstów dramatycznych

  1. STDS - o kondycji 40-latków / tekst załączam do prezentacji/
  2. Poczekalnia - nt oczekiwań współczesnego człowieka dla dzieci
  3. Współczesna wersja legendy o Ptaku Złotopiórym
  4. Zabawy podwórkowe: Gdzie jest król?, Intrygi Olimpu, Błękitny krąg, Człowiek zbitej śmietany

Wybrane tematy warsztatów filmowych i teatralnych:

  1. Jak szybko i zgrabnie stworzyć scenariusz?
  2. Dziwierz borem łazi- rozwijanie wyobraźni
  3. Zasada wewnętrznej konieczności- kolory w sztuce
  4. Podstawy reżyserii scenicznej
  5. Od świata wirtualnego do rzeczywistości
  6. Pisanie na scenie-pisanie przed kamerą
  7. Podstawowe zasady pracy nad rolą

Małgorzata Szyszka

Reżyserka teatralna i filmowa, scenopisarka i dramaturg, absolwentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, stypendystka MKIDN, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Miasta st Warszawy, Funduszu Promocji Twórczości. Zrealizowała szereg spektakli teatralnych np. „Dwa razy dwa” wg Dostojewskiego Poza teatrem realizuje filmy dokumentalne Tropami Jerzego Grotowskiego po Meksyku: „Amecameca” i „Nie zatrzymujcie się...” (festiwal Artes.Docs w Meksyku) oraz prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Uczestniczyła w międzynarodowym projekcie „Artyści w akcji – dla zmian społecznych” finansowanym przez Europejską Fundację Kultury.

Ważniejsze osiągnięcia:

  • Autorka wielu dramatów dla dzieci tj. „Gdzie jest król?”, „Tragedia Grecka”, „Człowiek ze śmietany”, „Dzyń”, „Błękitny krąg”. Autorka warsztatów teatralnych dla dzieci i młodzieży DZIWIERZ www.dziwierz.art.pl Współpracuje z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu
  • 1- miejsce 32 Festiwalu Jednego Aktora we Wrocławiu "Dwa razy dwa" wg Dostojewskiego
  • Laureaci 5. edycji Obserwatorium Artystycznego ENTRÉE, "Listy do Skręcipitki"
  • Wyróżnienie za "Flirt" wg. Białoszewskiego-Teatry Ogródkwe
  • Wyróżnienie za "Portret młodego aktora" Festiwal Komediopisarstwa Talia w Tarnowie Windowisko w Gdańsku
  • "profesjonalizm wykonania, świadomość użytych środków teatralnych i ciekawy materiał wyjściowy".
  • "Spektakl Małgorzaty Szyszki to historia o miłości, ale bez lukru. Ani razu nie padają słowa "kocham cię", a mimo to widz czuje, że Antoleniek musiał kochać swoją żonę i córkę. Ojczyznę też kochał i to z kolei słychać w każdym zdaniu padającym z ust aktora. Mimochodem ciągle wspomina o Warszawie, śpiewa "Płynie Wisła, płynie", wymyśla kolejarzowi, który miał czelność krytykować polską mowę. Patriotyzm zwykłego człowieka, nie pisarza czy poety wypełnionego wzniosłymi ideałami walki o wolność. Półprywatny ogląd historii to ogromna wartość tego"przedstawienia". M. Tarnowska
  • Zarówno teatr, jak i epistolografia charakteryzują się dialogiem wyjściowy". pozornym. Wprawdzie w obu przypadkach jest on inaczej realizowany, jednak z całą pewnością stanowi cechę wspólną dramatu i listów. Poza tym listy mają często ogromny potencjał dramaturgiczny. Spektakle na nich oparte stanowią więc duże wyzwanie dla aktorów i reżyserów. W przypadku monodramu w wykonaniu Zachariasza Muszyńskiego możemy śmiało mówić, iż aktor, podobnie zresztą, jak reżyser Małgorzata Szyszka zwycięsko podołali wyzwaniu.

Swiat realne i nierealne

Małgorzata Szyszka w rezyselowanych pruęz siebie przedstawieniach ,,@CTION" oraz ,,E Procedura 107'' eksploruje granice realnego i nierealnego' świata emocjonalnego i rozumowego otaz relacji między technologią a człowiekiem. Widać to zarówno w ,,@CTION'', będącym akcją performatywną,,człowiek przed komputerem", gdzie interakcje następują w sferze wirtualnej' jak i w ,,E Procedura 107 " na podstawie ,,Solaris" oraz,,Nocy księzycowej'' StanisławaLema, gdzie bohaterowie w sytuacji kryzysowej zostajązderzeni z własnymi farfiazjami i lękami. W obu tych przypadkach okazuje się, Że technologia nie przynosi łatwych rczwiązan dla tego, co emocjonalne - miłości, nięnawiŚci, przyjaźnt czy kwestii Życiai śmierci. Teatr Szyszki operuje nie tylko tekstem, aleteŻ sięga po inne środki - video, wirtualny świat ,,Second Life'' czy przekazy na żywo. Na uwagę zasługuje równiez fakt przełamania tradycyjnych układów przestrzennych scena - widownia. Spektakle Szyszki zwykle wykorzystują jako przesttzei miejsca nieteatralne galerie, kawiarnie umożliwiające wrzucenie widza w środek akcji. Szczególnie widoczne było to w przypadku ,,@CTION", gdzie widownia była podzielona na dwa oddzielne pokoje; podobnie jak bohaterowie, widz nie widział wszystkich aktorów na Zywo' a jedynie za pośrednictwem komputera. W ten sposób widz moŻe staó się niejako obserwatorem uczestniczącym, który uczestniczy w spektaklu na wielu poziomach. Podobny zabieg zastosowano w,,E Procedurze I07", gdzie proksemika kawiarnianej sali pozwalała na zburzęnie czwartĄ ściany mtędzy aktorami a widownią. owo obserwacyjne uczestnictwo w spektaklu prowadzi do refleksji: gdzie zaczyna się realne, a koilczy wymyślone? Jaka jest różnica między rzeczywtstym a symulakrum? I wreszcie _ czy w biegu technologicznymjesteśmy jeszcze w stanie zachowaÓ człowięczeństwo? Właśnie takie p1.tania stawia teatr Szyszki widzom. Agnieszka Haska- recenzentka Nowej Fantastyki

Tworzę

ponieważ zgubiłam i gubię
wciąż
nie zauważam
nie pamiętam
nie czuję
nie wiem
zapominam.
Chcę to pochwycić
by na nowo zostało zauważone
zapamiętane
przeczute
zrozumiałe
pokochane.
Chcę ponownie odnaleźć siebie i innych.
Zapraszam cię w podróż
szepcząc za poetą
„Cały pokryj się sercem!”

dziękuję