Propozycje spotkań, warsztatów i spektakli dla dzieci ukraińskich i polskich

  1. Spotkanie warsztatowe "HALO ZIEMIA"
  2. Warsztaty art.-terapeutyczny "JESTEM KOLOREM"
  3. Warsztaty „MUZYCZNE WIBRACJE”
  4. WZAJEMNE PORTRETOWANIE – warsztat plastyczny
  5. SPOTKANIE Z GRUPĄ CIRKUS – warsztat pedagogiki cyrku
  6. "W KSIĄŻECZCE PŁYNIE RZECZKA"
  7. "HELP" - audiobook wraz z warsztatami
  8. "PODRÓŻ DO KRAINY MARZEŃ" - spotkanie on-line wraz z warsztatami
  9. "Obcy" 3 częściowy film animowany wraz z warsztatami
  10. "DUCH SŁODKOŚCI"- zabawy urodzinowe dla najmłodszych
 

Spotkanie warsztatowe "HALO ZIEMIA"

Grupa odbiorców: Ekologia dla najmłodszych i młodzieży
Prowadzenie:
MAŁGORZATA SZYSZKA – reżyserka, scenarzystka oraz AGATA UCHMAN - kostiumograf.

Podczas warsztatów uczestnicy dowiadują się o najważniejszych zagrożeniach ekologicznych. Następnie w małych grupach tworzą rzeźby- instalacje, mające na celu zachęcenie do dbania o otaczające na środowisko.

 

Warsztaty art.-terapeutyczny "JESTEM KOLOREM"

Grupa odbiorców: od 13 lat
Prowadzenie: MAŁGORZATA SZYSZKA- scenarzystka, reżyserka

Podczas spotkania każdy z uczestników stworzy przy użyciu kolorowych kredek, farb, pisaków obraz pt. "Jestem kolorem". Celem jest ćwiczenie uważności poprzez obserwację emocji własnych jak i osób nas otaczających oraz nauka wyrażenia ich np. przy pomocy dobranego koloru, kształtu, faktury.

 

Warsztaty „MUZYCZNE WIBRACJE”

Grupa odbiorców: od najmłodszych do najstarszych
Prowadzenie:
Małgorzata Szyszka, reżyserka, uczestniczka kursu dla muzykoterapeutów

Spotkanie prowadzone metodą muzykoterapii zaczerpniętej od pani dr Elżbiety Galińskiej, którego celem jest nauka komunikowania się, wyrażania emocji, budowania struktur w człowieku tzn. wzmacniania własnego „ja”, poczucia tożsamości zarówno wśród dzieci, młodzieży jak i dorosłych. Metoda łamiąca bariery językowe w procesie komunikowania się w grupie.

 

WZAJEMNE PORTRETOWANIE – warsztat plastyczny

Grupa odbiorców: zarówno dla najmłodszych i młodzieży
Prowadzenie: Agata Uchman- kostiumografka

Warsztat polegałby na stworzeniu własnych portretów uwzględniających motywy haftów, wzorów ukraińskich i własnoręczne naniesienie tych rysunków na T-shirty. Kolejnym etapem warsztatu byłoby stworzenie wymarzonych masek z papieru wyrażających dziecięce marzenia i moc.

Działanie warsztatu podkreśliłoby  świadomość i tożsamość narodową najmłodszych mieszkańców w tym trudnym czasie przesyłając światu piękna wizualną wiadomość.

Element zabawy i terapeutyczna moc sztuki są  absolutnie najważniejsze, te działania mają być wesołe, przyjemne i odstresowujące na ile to możliwe dla ich uczestników. Kreacja plastyczna ma się wydarzać  przy muzyce, w miłym otoczeniu integrującym nasze społeczności i uczestników miedzy sobą .

 

SPOTKANIE Z GRUPĄ CIRKUS – warsztat pedagogiki cyrku

Grupa odbiorców: zarówno dla najmłodszych i młodzieży
Prowadzenie: Anna Adamczyk- warsztat pedagogiki cyrku

Pedagogika cyrku cieszy się dużym zainteresowaniem nie tylko ze względu na atrakcyjność metod, ale także wpływ żonglowania i innych działań cyrkowych na efektywność procesu uczenia /rozwój koordynacji wzrokowo ruchowej, koncentracji, integracji międzypółkulowej, kształtowanie cierpliwości i motywacji do zdobywania nowej wiedzy i umiejętności/ oraz rozwój kompetencji społecznych /konstruktywne rozwiązywanie problemów, współpraca, odpowiedzialność, otwartość w relacjach z innymi/.

 

"W KSIĄŻECZCE PŁYNIE RZECZKA"

Grupa odbiorców: dla przedszkola i klas 1-4 szkoły podstawowej

Prowadzenie: Dorota Porowska i Aldona Jacórzyńsja

"W KSIĄŻECZCE PŁYNIE RZECZKA" to film z warsztatami opowiadający o roli książki w zapisywaniu opowieści przekazywanych przez pokolenia. W trakcie filmu młodzi uczestnicy uczą się  polskiego alfabetu, liczenia do 10 a także układania własnych historii. 30 minutowemu spotkaniu towarzyszą  10-minutowe warsztaty podczas, których każdy może wykonać własną książkę.

Trailer:

 

"HELP"- audiobook wraz z warsztatami

Grupa odbiorców: od najmłodszych do osób starszych

MAŁGORZATA SZYSZKA – autorka dramatu, reżyserka

"Help”- to tekst sztuki dla młodzieży, który powstał po ubiegłorocznych warsztatach na temat telefonów komórkowych. Okazało się, że ten przedmiot traktowany jest przez młodzież jako przyjaciel, powiernik tajemnic, ostatnia deska ratunku, pomocnik, ktoś bardzo bliski, kto bardzo dużo / a może nawet wszystko wie. Zna nasze pragnienia, marzenia, sekrety. Zainspirowana tak mocną i osobistą więzią

młodych ludzi z telefonami postanowiłam napisać sztukę, ukazującą ich uczucia i zachowania, które do tej pory były zarezerwowane dla relacji międzyludzkich.

Wersja audiobooka "Help" dla kolekcjonerów:) / z rysunkami uczestników warsztatów.

 

"PODRÓŻ DO KRAINY MARZEŃ"

Spotkanie on-line wraz z warsztatami dla przedszkoli i klas 1-4 szkoły podstawowej/można też poprowadzić bezpośrednio z grupą

"PODRÓŻ DO KRAINY MARZEŃ" To 30 minutowe spotkanie z Misiem, który pomaga dzieciom odkryć marzenia te duże i małe, które można zrealizować z pomocą kolegi, nauczyciela, czy rodzica. W ramach spotkania zaplanowano warsztat plastyczny.

Zapis warsztatu:

 

"Obcy" 3 częściowy film animowany wraz z warsztatami /szkoła podstawowa/

Film "Obcy" intryguje spojrzeniem na problem Marty z perspektywy "wydaje się" bezdusznego sprzętu. Plastycznie ciekawy, nie przegadany, odnosi się do doświadczeń młodych. Daje możliwości dyskusji o ważnych sprawach młodzieży - poczucia godności, potrzeby szacunku, bezradności wobec aktów ośmieszania, poniżania w internecie. Warsztaty stwarzają okazję do wejścia w "buty" głównych bohaterów, poszukiwania konstruktywnych rozwiązań, angażują, Jest to materiał do pracy indywidualnej i w grupie. Może być inspiracją dla innych młodych do tworzenia w tej technice filmów na ich trudne tematy...https://www.facebook.com/animacjenakolacje

Trailer:

 

"DUCH SŁODKOŚCI"-zabawy urodzinowe dla najmłodszych

"Duch słodkości" przyjemny dla oka, zachęcający do dobrej zabawy nie tylko podczas urodzin, ale także przy innych okazjach w przedszkolu czy w klasach młodszych. Ze względu na prosty sposób wycinanki każde dziecko bez kompleksów może włączyć się w zabawę.

Film:

Warsztaty:

"Miraż. Trzy lata w Azji".

Opowieść o trzech latach, które reporter Andrzej Meller spędził w Azji. Historia zaczyna się podczas wojny w Gruzji, której dzisiejsza sytuacja na Ukrainie jest niejako kontynuacją jako, że Putin dąży do odbudowy imperium. Autor postara się jednak tylko zasygnalizować problem, by skupić się bardziej na podróży po Iranie, Pakistanie, Indiach i krajach Azji Południowo-Wschodniej (Wietnamie, Laosie, Tajlandii, Birmie i Kambodży).

"Maha Kumbh Mela. Święto Dzbana"

Opowieść o Indiach i największym religijnym festiwalu świata, w którym w 2013 roku wzięło udział 110 milionów ludzi. Pokaz zdjęć z Allahabadu nad Gangesem, ale nie tylko.

"Czołem, nie ma hien. Wietnam jakiego nie znacie"

Historia i współczesność Wietnamu w którym Eleonora i Andrzej Mellerowie żyli ponad trzy lata.

"Kamperem do Kabulu"

Historia Eli i Andrzeja z 9 miesięcznej podróży kamperem z Warszawy do Afganistanu. Autorzy książki opowiedzą o odwiedzanych krajach: Turcji, Gruzji, Armenii, Iranie i Afganistanie.

Spotkania trwają 90 minut.

Pooja i zabawa

Pan Poeta Show to spotkanie autorskie dla dzieci łączące świetną zabawę z dowcipną poezją autora.

Oprócz poznawania literatury dziecięcej, Mali Goście z Ukrainy będą mieli szansę doskonale się bawić, a także wiele się nauczyć.

Tłumacz będzie mieć ułatwione zadania, gdyż bajki Pana Poety przetłumaczono na angielski i rosyjski.

Spotkanie online

Transmisja on-line otwiera zupełnie nowe możliwości. Autor zabiera Dzieci w świat rozmawiających ze sobą pacynek – bohaterów książek.

Dyskutuje z nimi o emocjach, kulturze, procesie drukowania książek, a także o dinozaurach – słowem – o tematach, które dzieci lubią najbardziej.

Przykładowe zabawy

Składanie ptaków z origami, odkrywcze tworzenie kleksów, zapamiętywanie liter, układanie słów z prawdziwych piór czy morze balonów – to tylko niektóre aktywności angażujące dzieci w poznawaną książkę.

Program spotkania:

  1. Przywitanie dzieci z Ukrainy
  2. Przedstawienie się autora.
  3. Przedstawienie postaci i czytanie pierwszej bajki (mam przetłumaczone na rosyjski i angielski)
  4. Zabawy edukacyjne, czyli w szczególności:
    • zadania z origami – dzieci wykonują ptaszka wedle instrukcji na filmie - dzieci układają z prawdziwych piór duży napis: PAW. Uczymy się poszczególnych nazw ptaków po polsku
    • dzieci poznają niektóre słowa, które podobnie brzmią także w ich ojczystym języków 
    • jeśli spotkanie jest on-line, to wcześniej Biblioteka/Ośrodek kultury otrzymuje zestaw balonów i innych akcesoriów, które wykorzystuję podczas spotkań na żywo. 
    • jeśli spotkanie jest twarzą w twarz, to tłumacz będzie tłumaczył moje bajki, wcześniej mając przygotowane linijka po linijce, aby dokładnie podążać za treścią czytanej bajki przez Pacynkę
    • dzieci najwięcej zapamiętują podczas zabawy, dlatego ta forma spotkania będzie najbardziej owocna.

Pan Poeta
ZAPRASZA

 

Cykl zajęć twórczych poświęconych integracji dzieci z Polski i Ukrainy w formie nagrania pięciu sesji warsztatowych (każda trwająca 30-40 minut) z udziałem polsko-ukraińskiej grupy dziecięcej, instruktorki oraz tłumacza (program zawiera elementy nauki języka polskiego/ukraińskiego przez dzieci).

Program zajęć obejmuje naukę stworzenia prostej lalki teatralnej z papieru i sznurka. Następnym krokiem jest nadanie lalce przez każde dziecko indywidualnego charakteru z wykorzystaniem rozmaitych tworzyw (tkanina, folia, przedmioty „znalezione”, na przykład szyszki, liście, guziki, fragmenty garderoby). Kolejne zadania to inscenizowanie rozmaitych sytuacji z udziałem lalek we wspólnej teatralnej zabawie.

Szkicowy program poszczególnych zajęć:

  • LALKA. Dzieci pod kierunkiem instruktorki wykonują lalkę – na koniec tych zajęć każdy ma swoją papierową postać.
  • MÓJ PRZYJACIEL. Dzieci nadają swoim lalkom indywidualny charakter (strój, włosy, inne charakterystyczne elementy wyglądu) – na koniec tych zajęć każdy ma swojego lalkowego przyjaciela.
  • NASZA WYSPA. Dzieci (w mieszanych pod względem narodowości parach lub trójkach) przygotowują „wyspę” - miejsce do zamieszkania przez swoich lalkowych przyjaciół. W wybranej przez siebie przestrzeni (w pomieszczeniu zamkniętym bądź w plenerze) budują dekoracje teatralne.
  • PRZYGODA. Każda para/grupa przygotowuje mini-przedstawienie lalkowe.
  • RAZEM W TEATRZE. Dzieci oglądają nawzajem swoje „spektakle”.

W czasie teatralnej zabawy dzieci uczą się nawzajem różnych słów i wyrażeń w obu językach, które wykorzystują w swoich mini-przedstawieniach. Mogą też ułożyć wspólnie dwujęzyczną piosenkę.

ZAPRASZAM DO KONTAKTU, CHĘTNIE ODPOWIEM NA PYTANIA CZY WĄTPLIWOŚCI I POMOGĘ ZNALEŹĆ TEATRALNE ROZWIĄZANIA:

Wybrane materiały filmowe ilustrujące różne moje pomysły na pracę z samodzielnie wykonaną lalką teatralną.

Jak zrobić lalkę z papieru

Dziadek do orzechów

Hurra wolność!